Kembali Tenang-Bertenang....

By: rizan saad

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  >  >>]    [Archive]
Friday, 9-Jan-2009 05:10 Email | Share | | Bookmark
Versi Kutuk Mengutuk & Laknat Melaknat....



Fotopages berasal dari ISRAEL Laknatullah...itu yang aku difahamkan....dengan perasaan marah, kecewa dan sedih, aku menggunakan ruangan ini untuk mengutuk kekejaman yahudi ke atas umat ISLAM Palastine...

http://www.tembeling.com/blog/wp-content/uploads/2009/01/fotopages.jpg


Thursday, 1-Jan-2009 03:32 Email | Share | | Bookmark
Pertarungan Terhebat Tahun Baru....



Ntah bapak kucing sapa ntah duk bergasak tgh2 malam depan rumah aku semalam....bising betoi....aku "tengalong" dengan ketoi batu pun tak lari lg....last2 ambik kamera snap..terkejut kat flash baru depa lari...hehe...takut flash rupanya kucing ni...


Sunday, 28-Dec-2008 17:11 Email | Share | | Bookmark
Versi Informasi............

Cuti Krismas tahun ni begitu panjang aku rasa. Krismas jatuh pada hari Khamis...hari Jumaat dan Sabtu dah mmg hari cuti...hari Ahad kerja tp ramai yang ambik cuti sebab hari Isnin pun cuti-Awal Muharam...5 hari cuti aku tak tau nak pi mana...nak bawa family melancong, wife aku plak sedang sarat-tunggu hari je lg...tak pasal2 nanti terberanak tgh jalan....So..malancong dalam negeri je la hehe....ada 2 tempat yang aku tak penah jejak walaupun dah 30 tahun aku duk Kedah...bukan jauh dari rumah pun dalam 5km je....

Rumah Merdeka


Rumah Merdeka telah diambil alih oleh Akib Negara Malaysia pada tahun 2003 dan pihak Arkib Negara Malaysia telah mengambil daya usaha untuk membaikpulih dan memuliharanya sebagaimana asal ketika didiami oleh Almarhum Tunku.

Keistimewaan utama pameran Rumah Merdeka adalah susunatur rumah ini sendiri. Susunatur yang diapmerkan adalah susunatur asal ketika itu disamping sedikit penambahan bagi disesuaikan dengan konsep pameran yang ingin dipersembahkan kepada orang ramai. Pemeran Rumah Merdeka juga dilengkapkan lagi dengan pemasangan audio-visual yang memberi lebih informasi kepada pelawat.

Pada asalnya, tapak rumah ini pernah dimiliki oleh Che Manjalara, bonda YTM Tunku Abdul Rahman Putra yang dimasyurkan sebagai Bapa Kemerdekaan dan Bapa Malaysia. Tanah ini kemudiannya dihadiahkan kepada Tunku. Semasa Pendudukan Jepun iaitu pada tahun 1942 Tunku telah membina sebuah rumah papan di atas tanah ini. Rumah papan ini dikenali sebagai Rumah Jalan Baru. Pada tahun 1953, Tunku telah menyediakan satu tapak baru untuk kediaman beliau di mana Tunku telah mengangkat Rumah Papan yang dikenali sebagai Rumah Jalan Baru berkenaan menjadi tingkat atas rumah baru tersebut.

Pada tahun 1954, rumah ini telah dinamakan sebagai Rumah Merdeka oleh Tunku atas nasihat sahabat – sahabatnya seperti En Senu Abdul Rahman, En Mohd. Khir Johari dan Tan Cheng Lock. Kos membina Rumah Merdeka ini dianggar sebanyak RM 20,000. Pada Pilihanraya Umum 1955, 1959, 1964 dan 1969, rumah ini menjadi tempat untuk Tunku merancang starategi politik. Selain itu Tunku banyak menghabiskan masa lapangnya untuk melakukan aktiviti penulisannya. Antaranya Tunku telah menyiapkan skrip filem Raja Bersiong dan Mahsuri.

Pada 27 Mei 1966, "Misi Muhibbah" dari Jakarta yang terdiri dari 20 orang pegawai tentera diketuai oleh Laksamana Muda Laut O.B Sjaaf telah berunding dengan Tunku di rumah ini mengenai isu Konfrontasi. Usaha penamatan Konfrontasi Malaysia - Indonesia pada 7 Jun 1966 di mana Malaysia diwakili oleh Tun Razak Hussein dan Indonesia Adam Malik.

Rumah Kelahiran Tun Dr Mahathir


Pada 20 hb Disember 1925, Y.B Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Keempat Malaysia telah dilahirkan di rumah nombor 18, Lorong Kilang Ais, Alor Star, Kedah. Rumah kayu beratap nipah ini dibeli oleh ayah beliau, Mohamad bin Iskandar dari seorang penjual yang masa itu hendak mengahwinkan anaknya. Semasa dibeli, rumah ini tidak dicat dan mempunyai satu bilik sahaja mempunyai serambi tetapi tidak bertangga di hadapan. Rumah ini menggambarkan kehidupan zaman kanak-kanak Tun Dr. Mahathir. Di sinilah beliau dibesarkan sehingga berkahwin. Walaupun selepas beliau berpindah ke rumah sendiri di Titi Gajah, beliau tetap berkunjung ke rumah ini untuk menziarahi ibu bapa beliau.

Projek membaikpulih Rumah Kelahiran Mahathir Mohamad ini adalah atas cadangan Lembaga Muzium Negeri Kedah. Dalam mesyuaratnya pada 21 Ogos 1990, Lembaga telah mencadangkan pihak Arkib Negara dipertanggungjawabkan untuk mengambilalih dan memelihara rumah tersebut di bawah projek Arkib Perdana Menteri. Pihak Lembaga Muzium Negeri Kedah telah mendapat kebenaran bertulis daripada Y.A.B. Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad dan saudara-maranya melalui surat bertarikh 29 Jun 1990 untuk dibaikpulih bagi maksud pemuliharaan. Rumah ini diperolehi oleh Arkib Negara pada Mei 1993. Usaha memulihara dan memperbaiki rumah ini adalah untuk menyelamatkan tempat yang mempunyai nilai sejarah ini daripada lupus.

Sumber : Arkib Negara Malaysia

*Sayang jugak la coz bawak kamera tp tak bleh shoot dalam rumah...undang-undang muzium la katakan


Thursday, 25-Dec-2008 04:12 Email | Share | | Bookmark
Edisi Jiwa Jiwang.....



Sunday, 7-Dec-2008 11:14 Email | Share | | Bookmark
Terbenam Mentari Di Pantai Kok, Langkawi


benda hijau kat pulau tu aku pun tak faham mcm mana bleh jadi...any explanation?


[<<  <  [1]  2  3  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net